Home Stilling Baner Biler Kørere Statistik Omgangstider Galleri Regler Links Formularer Send email Dansk / English

Shanghai, 30. juli 2012


track

Kørere

Niels, Louise, Mikkel, Bjarke, Lars, Martin, Jens, Kenneth og Jacob

Kvalifikation kvalvejr

I solen lagde Niels ud med en fin tid, men måtte dog leve med en udskridning, der kostede 2 points til en total på 26 (1:44:63).
Louise brugte som vanligt lidt længere tid på at tælle og tænke sig om og tælle igen, og selvom hun ikke lavede udskridninger, kostede tiden og en ekstra tur aligevel i forhold til Niels - 28 (4:35:18).
Mikkel havde mere fart over feltet, men også han kom lidt uheldgt gennem et sving, men hans tid fik ham aligevel foran Louise - 28 (2:14:47).
Bjarke kørte i fin tid, ok ture og tog alle svingene godt, så han lagde sig forrest med et resultat på 25 (2:53:63).
Lars 'tjente' 4 points på udskridninger, og så hjalp det kun lidt at han ikke brugte så mange ture, han havnede lige foran Louise med 28 (3:27:78).
Martin kørte fornuftigt, brugte ikke så forfærdelig lang tid og kom fint gennem alle sving, det gav en plads helt i front med 24 (2:51:15) - pænt.
Jens kørte egentlig ok, men en udskridning og 10 sekunder mere end Louise kostede, så han endte bagest med 28 (4:45:53).
Kenneth debuterede aggressivt med at bruge færrest ture af alle, det kpostede dog på udskridningerne, og han endte bagest bag Kens med 31 (5:48:34).
Jacob var dagens anden debutant, og han tog konkurrencen op og kørte mest aggressivt af alle, beklageligvis gav det dog ikke gevinst i antal ture, og han endte som enlig sidste mand med 37 (6:59:81).
Navn Ture Udskridninger Fejl Tid Total
Martin 22 0 0 2:51:15 24
Bjarke 23 0 0 2:53:63 25
Niels 23 2 0 1:44:63 26
Mikkel 24 2 0 2:14:47 28
Lars 21 4 0 3:27:78 28
Louise 24 0 0 4:35:18 28
Jens 22 2 0 4:45:34 28
Kenneth 20 6 0 5:48:34 31
Jacob 23 8 0 6:59:81 37

Løbet l�bsvejr

p>Der var truende skyer i horisonten inden starten, og det betød at feltet var delt op næsten ligeligt mellem hårde og bløde dæk.
Måske var det den uventede startplacering der gjorde det, måske nervøsitet over mængden af biler, i hvert fald stallede Niels sin Mesterbil i starten til stpor tilfredshed for alle andre.
Der var pæn samling på feltet ind i første sving, og med 9 biler skal der så næsten ske noget, og det gjorde der også da debutanten Kenneth for tredje(!) gang var for tæt på en modstander i sin Zebra, da den ande debutant, Jacob, i Koen, kørte ind i ham. Spin til Kenneth og stor jubel fra de andre kørere og Ko-teamet, der længe har manglet en førerko.
Det endte med at blive en omgang, hvor alle pressede deres biler for at nå så langt som muligt inden et eventuelt vejrskifte, og det gav en vis spredning i feltet, især omkring de to små toersving, der er aldeles ubehagelige ikke at ramme perfekt.
Martin havde mest fart af alle i Leoparden, og han kom i pit først, hvor han skiftede de bløde dæk til hårde i et langt stop.
Louises Jordan og Bjarkes Williams var dog lige efter, og som Martin tog de lange stop til hårde dæk.
Lars i Toyotaen var første mand, der ville havd bløde dæk i pitten i et langt stop, emns Mikkels Williams fik påmoteret hårde dæk i dagens første korte stop, der dog ikke lykkedes.
Lidt længere bagude kom Niels (Mesterbil), Kenneth (Zebra) og Jacob (Ko) ind i pitten til hårde dæk, pånær Niels, der satsede på fortsat tørvejr og bløde dæk.
Bagest var Jens i Jaguaren, som bestemt ikke havde haft en af sine bedste første omgange.


På anden omgang kom regningen for alle sammenstødene på første omgang:
På vej ud af første sving gik Mikkel i spin, da hans Williams gik kløjs i efterladte bilrester bagi feltet, og svinget senere skete det igen, denne gang med fatalt udfald og Mikkel måtte gå hjem.
Martin havde fået udbygget sin forsproing en anelse gennem anden omgang, da han i sidste sving kunne se regnen begynde at falde, samtidig med at Jens som bageste mand var i femte sving (andet treersving). Det gav øjeblikkeligt et voldsomt forspring til ham, som han tilmed udbyggede, da hans korte stop til regndæk lykkedes.
Louise fulgte med noget efter, og det stod klart at hendes Jordan skulle presses, hvis Martins Leopard skulle hentes på sidste omgang.
Jacob havde fået god fart i Koen på omgangen, desværre for ham var der lige akkurat for få dæk på bilen til at holde til regnen, og han satte Koen på tværs ud af næstsidste sving (andet toersving), mens han var på tredejpladsen.
Det betød at Bjarke kunne køre alene i pit som treer med god afstand bagtil - og fortil.
Kørerne på bløde dæk led meget i regnen som ventet, men Lars fik aligevel hevet Toyotaen gennnem de sidste svære sving uden at komme ud i rabatten, og lå derfor firer i regnen.
Niels klarede sig også ok i Mesterbilen, indtil han kørte for tæt på Kenneths Zebra og gik i spin i næstsidste sving.
Det påvirkede muligvis Kenneth, det gik i hvert fald hverken værre eller bedre end at Kenneth efterfølgende kørte ind i Jacobs Ko og selv gik i spin - publikum fik noget for deres penge.
Kenneth viste dig klasse, da han superstartede efter sit spin og kom ind - og ud - af sidste sving.
Jacob lavede dagens spin, da han løb tør for dæk på vej ud af sidste sving og skred lige ind i Kenneth i en manøvre, der kunne have kostet alvorligt for Kenneth. Til alt held for ham var der dog kun Jacobs Ko, der tog skade af dén manøvre.
Som om det ikke var nok kørte Niels endnu engang ind i Kenneth på vej ind i pitten, og denne gang kunne Mesterbilen ikke mere - Niels kunne dog trøste sig med at han havde væsentligt kortere at gå tilbage til pitten end Mikkel ;-)
Jens fik på forunderlig vis skramlet Jaguaren igennem de sidste sving uden mén, og de tre overlevende (Jens, Jacob og Kenneth) kom samtidigt ind i pitten, meget lang tid efter Martins mekanikere havde sat sig ind til pause.


Martin kunne ikke rigtig hentes på sidste omgang, selvom han kørte uden benzin og Louise forsøgte at gemme sit point til sidste sving, så han kørte over stregen som suveræn vinder af det første grand prix på Shanghai - pole og sejr.
Louise pressede sin Jordan så hårdt for at nå Martin, at hendes dæk gav op på vej ud af næstsidste sving, og hun gik i spin.
Det kunne dog ikke ændre hendes placering, så hun endte som toer, netop som solen brød frem igen.
Lars havde fået Toyotaen forbi Bjarkes Williams, men i næstsidste sving mislykkedes et hårdt sats så meget, at han endte med at køre i gruset uden mulighed for at fuldføre, og dermed kunne Bjarke trille sin Williams over stregen som treer.
De tre bageste havde en drabelig dyst hele vejen gennem sidste omgang, og det var først da Jacob sendte sin Ko i spin pga ophængsproblemer i femte sving (andet treersving) at det så ud til at sidstepladsen af de tre var bestemt.
Duellen mellem Jens og Kenneth holdt indtil næstsidste sving, hvor Jens gik i psin med sit ophæng, et spin der iøvrigt reddede ham fra helt at udgå, han ikke avr i stand til at nedgeare kraftigt længere - held i uheld.
Det betød at Kenneth kunne tage en fjerdeplads i sit debutantløb, med Jens som femmer, og Jacob som sekser, ligeledes i sit debutantløb.

Shanghai er en meget svær bane at køre, og 4 benzin så ikke ud til at være nok benzin for nogen.
Det var også en bane, hvor der var konsekvens af mislykkede sats, og det betød at sats skulle overvejes og times - noget der er helt i orden med mig - jeg kunne dog godt have undværet regnen med mine bløde dæk ;-)


Timer 5
Navn Placering Dæktype Dæk Bremser Benzin Karosseri Motor Suspension Pitpoints Pitnummer
Martin 1 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 8
Louise 2 D�ktype 7 2 3 3 3 2 2 2
Bjarke 3 D�ktype 9 1 3 2 3 3 1 1
Kenneth 4 D�ktype 7 2 3 3 3 2 2 4
Jens 5 D�ktype 9 1 3 3 2 2 2 3
Jacob 6 D�ktype 7 2 3 3 3 2 2 5
Lars Udg. 3. omg. dæk D�ktype 9 1 4 2 2 2 2 7
Mikkel Udg. 2. omg. oph. D�ktype 9 2 3 2 3 2 1 9
Niels Udg. 2. omg. karo D�ktype 9 1 4 2 2 2 2 10
1 er forreste pit (tættest på første sving), 10 er bageste.