Home Stilling Baner Biler Kørere Statistik Omgangstider Galleri Regler Links Formularer Send email Dansk / English

Jyllandsringen, 2. november 2016


track

Kørere

Niels, Martin, Søren, Christa og Hans Peter var mødt frem til årets sidste løb.

Kvalifikation kvalvejr

Niels kørte en pæn tid i solen, som var 6 sekunder fra at slå Mikkels banerekord: 17 - 1:49:09
Martin satte som Niels personlig rekord i sin runde og kørte på 18 - 2:47:59
Søren ville ikke bryde stimen, så han kørte også hurtigere, end han har gjort før på banen og satte sig på tredjepladsen med 21 - 3:02:03.
Om det var fordi Christa per definition ville sætte personlig rekord, vides ikke, men hun fik i hvert fald lavet en kørefejl, der ødelagde hendes omgang, og hun endte med 31 - 3:34:74.

Startgridden, det er denne gang nemt at tælle antal biler.
2: Startgridden, det er denne gang nemt at tælle antal biler.

Navn Ture Udskridninger Fejl Tid Total
Niels 16 0 0 1:49:09 17
Martin 16 0 0 2:47:59 18
Søren Mors 18 0 0 3:02:03 21
Christa 18 0 10 3:34:74 31
Hans Peter 99 0 0 99:99:99 99

Løbet l�bsvejr

På trods af truende skyer i horisonten, valgte alle at starte på bløde dæk.
Starten blev dramatisk, idet Martin i sin iver efter at komme frem stallede sin racer. Lidt længere nede ramte Hans Peter speederen på det helt rigtige tidspunkt, og så var der tæt trafik i feltet!
Martin staller sin Leopard mens Hans Peters Lotus får en superstart.
3: Martin staller sin Leopard mens Hans Peters Lotus får en superstart.

Niels fik fuldt udbytte af sin pole og lagde lidt afstand til de andre. Bedst, som han havde bilen i fart, og de andre skulle til det samme, brød regnen frem. Med alle biler på bløde dæk, var der nu lagt op til vandpantomime...
Lige da Niels har lagt sig behageligt i spidsen, kommer regnen...
4: Lige da Niels har lagt sig behageligt i spidsen, kommer regnen...

Regnen gjorde det nemt for Niels at bevare sin føring, da han ikke skulle deltage i en positioneringskamp, og det kunne ses.
Niels øger sin føring i regnen, alle er på bløde dæk.
5: Niels øger sin føring i regnen, alle er på bløde dæk.

Martins pose med uheld var ikke blevet tømt med stallet i starten, og da feltet kørte ind i Fordsvinget, svigtede hans bremser, og han torpederede Søren, der kunne køre videre, mens Martins Leopard var færdig.
Martin løber tør for bremser i regnen og skrider lige ind i Sørens Sauber.
6: Martin løber tør for bremser i regnen og skrider lige ind i Sørens Sauber.

Niels kørte i ro og mag forrest og lignede en vinder af både løbet og sæsonen.
Niels alene i front i EPO-svinget, forfølgerne skimtes i baggrunden.
7: Niels alene i front i EPO-svinget, forfølgerne skimtes i baggrunden.


I pitrunden glippede tempoet for Niels, og da Søren samtidig havde fået god fart i sin Sauber, muligvis hjulpet lidt af Martin tidligere i løbet, blev Niels overrasket ud af pitten i en slipstrømsmanøvre.
Søren overhaler Niels ud af pitten på starten af anden omgang.
8: Søren overhaler Niels ud af pitten på starten af anden omgang.

Den næste halve omgang kæmpede Søren og Niels om førstepladsen, mens Hans Peter og Christa forsøgte at få fart i bilerne. De havde ikke været heldige med regnen, og var faldet langt bagud.
Søren og Niels i tæt duel, mens Hans Peter og Christa er omkring pitlane.
9: Søren og Niels i tæt duel, mens Hans Peter og Christa er omkring pitlane.

Niels fik et lille overtag i tredjesidste sving (og så må man jo tage billedet, når man generobrer føringen)
Niels klemmer sig foran Søren i Udskridningssvinget.
10: Niels klemmer sig foran Søren i Udskridningssvinget.


Der skete ikke noget sensationelt i pitrunden (udover at Søren fik sat Niels), mere interessant blev det pludselig at se afstanden mellem de to Sauberracere blive stadig mindre, idet de var forrest og bagest, og det åbnede muligheden for at blive taget med en omgang.
Søren (Sauber, blå bagvinge) har på tredje omgang fået et hul ned til Niels, mens Christa (Sauber, hvid bagvinge) forsøger at undgå at blive overhalet med en omgang.
11: Søren (Sauber, blå bagvinge) har på tredje omgang fået et hul ned til Niels, mens Christa (Sauber, hvid bagvinge) forsøger at undgå at blive overhalet med en omgang.

Christa fik dog fart nok i bilen på sidste halvdel af banen, så den mulighed forsvandt for Søren, der nu koncentrerede sig om at holde Niels bag sig.
Søren presser sin Sauber ud af Fordsvinget for at skabe endnu mere afstand til Niels inden de sidste sving.
12: Søren presser sin Sauber ud af Fordsvinget for at skabe endnu mere afstand til Niels inden de sidste sving.

Duellen blev afgjort i sidste sving, da Niels ikke kunne få fart nok i sin hvide Peugeot ind i svinget, mens Søren drønede igennem det og fik uimodståelig fordel i opløbet.
Sørens Sauber kommer bedst igennem sidste sving og sikrer sejren, mens Hans Peter og Christa kæmper hårdt om tredjepladsen i Automestersvinget i baggrunden.
13: Sørens Sauber kommer bedst igennem sidste sving og sikrer sejren, mens Hans Peter og Christa kæmper hårdt om tredjepladsen i Automestersvinget i baggrunden.

Dermed vandt Søren et løb, der blev meget tættere, end det så ud til da regnen brød frem.
Søren vinder med Niels lige i hælene.
14: Søren vinder med Niels lige i hælene.

Duellen lige bagved, mellem Hans Peter og Christa, faldt endeligt ud til Hans Peters fordel, da han kørte bilen gennem de sidste sving på den hurtigst mulige måde.
Hans Peter får skabt et hul ned til Christas Sauber.
15: Hans Peter får skabt et hul ned til Christas Sauber.



Det er svært for mig at sammenligne Jyllandsringen med andre baner, da jeg synes de fysiske forhold omkring banen gør oplevelsen helt speciel.
Med regnvejrschancerne på banen er det måske en idé at forsøge sig med regndæk næste gang, der er regnvejr i horisonten til start, jeg tror i hvert fald ikke jeg starter på bløde dæk igen i den situation.
Banen efter løbet og efter de få farefelter var ryddet op.
16: Banen efter løbet og efter de få farefelter var ryddet op.


Timer 3
Navn Placering Dæktype Dæk Bremser Benzin Karosseri Motor Suspension Pitpoints Pitnummer
Søren Mors 1 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 3
Niels 2 D�ktype 11 1 4 2 2 2 0 1
Hans Peter 3 D�ktype 9 2 2 2 3 3 1 10
Christa 4 D�ktype 9 2 3 2 2 2 2 4
Martin Udg. 1. omg. bremser D�ktype 11 1 3 2 2 2 1 2
1 er forreste pit (tættest på første sving), 10 er bageste.