Home Stilling Baner Biler Kørere Statistik Omgangstider Galleri Regler Links Formularer Send email Dansk / English

Monza, 1. maj 2014


track

Kørere

Niels, Bjarke, Martin, Søren, Lars, Lehel og Christa
7 spillere og en gæst - gode tider :-)
1: 7 spillere og en gæst - gode tider :-)

Kvalifikation kvalvejr

Kvalifikationen foregik i tørt vejr, og det benyttede Niels til at køre hurtigere end nogensinde før på banen, desværre i flere ture end før, så det gav ingen ny rekord: 16 - 1:11:19.
Bjarke brugte færre ture, men hentede også en enkelt udskridning, så han endte bag Niels: 17 - 1:58:56.
Martins omgang var som Bjarkes med lidt mere tid men uden udskridninger, så han kom imellem de to med 16 - 2:07:47.
Søren var på Bjarkes side og tog et udskridningsfelt i sympati og endte derfor foreløbig bagest med 18 - 2:20:25.
Lars så tilsyneladende ethvert sving som en invitation til at køre for langt, og det gav et godt bud på sidste placering i gridden med 22 - 2:19:03.
Lehels omgang var fornuftig, desværre for ham havde de fleste andre en god dag, så han endte med en foreløbig fjerdeplads med 17 - 2:44:09.
Christa debuterede med absolut færrest ture og ingen udskridninger, og det medførte en fortjent startplacering som nummer tre med 16 - 3:32:91.

Startgridden.
2: Startgridden.

Navn Ture Udskridninger Fejl Tid Total
Niels 15 0 0 1:11:19 16
Martin 14 0 0 2:07:47 16
Christa 13 0 0 3:32:91 16
Bjarke 14 2 0 1:58:56 17
Lehel 15 0 0 2:44:09 17
Søren Mors 14 2 0 2:20:25 18
Lars 14 6 0 2:19:03 22

Løbet l�bsvejr

Det var ingen skyer på himlen til løbet, og alle benyttede sig af muligheden og satte bløde dæk på bilerne.
Det kan godt være at Lars startede bagest, men så må man jo bare lave en superstart, så det gjorde han - pænt godt :-)
De fleste gange i formel 1 er det første sving i løbet en dramatisk affære med mange biler, der alle forsøger at være på den samme halve kvadratmeter først, og denne gang lignede vores løb præcist det samme, lige bortset fra Bjarke, der blev efterladt helt alene bag ved.
Første sving er altid en farlig affære, her bliver Bjarkes Williams lukket ude af de andre.
3: Første sving er altid en farlig affære, her bliver Bjarkes Williams lukket ude af de andre.

Dramatikken fortsatte og Søren bidragede til de andres humør, da han i et dobbelt karossericheck fik to ettere - heldigvis for ham havde han sat tre karosseripoint på bilen til løbet.
Der smides karroseri til højre og venstre.
4: Der smides karroseri til højre og venstre.

Niels havde kun valgt at have 2 karosseripoints, og det fortrød han muligvis da han helt uprovokeret valgte at køre tæt på Martin og (mis)brugte sit sidste karosseri - de andre syntes det var meget sportsligt og fair at give dem en chance for at hente ham i den samlede stilling...
Niels (Mesterbil) tager sig et spin efter at have kørt ind i Martins Leopardkampvogn foran.
5: Niels (Mesterbil) tager sig et spin efter at have kørt ind i Martins Leopardkampvogn foran.

I forvirringen omkring Nielses spin lykkedes det Lars som den eneste at komme ind i det efterfølgende toersving (Variante ascari), og så var han pludselig ene mand i front med tre forfølgere.
Lars (Toyota) skaber sig et forspring foran tre forfølgere.
6: Lars (Toyota) skaber sig et forspring foran tre forfølgere.

I slutningen af første omgang valgte Lars at pitte hurtigt, og helt i tråd med hans løb, gik det fint og han nåede perfekt ind i første sving i sin efterfølgende tur.
Lars (Toyota) kører godt og trækker fra i pitrunden, mens forfølgerne falder over hinanden i pitlane.
7: Lars (Toyota) kører godt og trækker fra i pitrunden, mens forfølgerne falder over hinanden i pitlane.

Alle andre pittede også, og denne gang var reglen at hurtige pitstops lykkedes, det benyttede Lehel, Christa, Bjarke og (noget senere) Niels sig af, mens Søren og Lehel skiftede til hårde dæk.
Trængsel i pitlane: nogen lokkede med kage...
8: Trængsel i pitlane: nogen lokkede med kage...


Lars sænkede tempoet en anelse efter sit pitstop, og det skulle han ikke have gjort, for straks var Christa der i sin Sauber og pressede ham med Lehels McLaren og Bjarkes Williams i venteposition bagved.
Christa (Sauber) har hentet Lars - ikke ringe for en debutant.
9: Christa (Sauber) har hentet Lars - ikke ringe for en debutant.

Christa faldt dog tilbage igen, og måske var det for stor en overraskelse for Lehel, for i sidste sving fejlvurderede han afstanden op til hende og torpederede hende bagfra, og så var han i spin.
Lehel (McLaren) i spin efter at have påkørt Christas Sauber.
10: Lehel (McLaren) i spin efter at have påkørt Christas Sauber.

Med sin genvundne føring tog Lars andet pitstop med ophøjet ro - det gjorde mekanikerne i hvert fald, for denne gang mislykkedes det at gøre det hurtigt, som det ses så det ikke ud til at betyde så meget.
Lars (Toyota) har generobret føringen.
11: Lars (Toyota) har generobret føringen.

Denne gang var reglen at hurtige pitstops mislykkedes, og det gik ud over alle, pånær Søren, der ikke havde brugt flere hårde dæk end at han kunne vælge at køre udenom pitten, så det gjorde han.
Lehel valgte denne gang at skifte tilbage til bløde dæk.


Larses føring skulle på sidste omgang forsvares mod Søren, der var blevet førsteudfordrer efter at have skippet sit andet pitstop.
Det er nu Søren (Sauber), der kører stærkt og forsøger at hente Lars i front.
12: Det er nu Søren (Sauber), der kører stærkt og forsøger at hente Lars i front.

Det gik for så vidt godt nok, i hvert fald lige indtil sidste sving, hvor Søren overhalede Lars, og som bekendt er det vigtigst at føre til sidst, så Søren var pludselig meget glad.
Søren (Sauber) overhaler Lars (Toyota) i løbets sidste sving.
13: Søren (Sauber) overhaler Lars (Toyota) i løbets sidste sving.

Dermed fik Søren sin kun anden sejr nogensinde tre år efter det lykkedes ham første gang - tillykke :-)
Dagens vinder - Søren i Sauber.
14: Dagens vinder - Søren i Sauber.

Imens Lars tog sig af andenpladsen og Christa tabte tærren og overlod kampen om tredje til Martin og Bjarke, satsede Niels hele butikken på at hente Christa. Det skulle han måske ikke have gjort, for det endte med at ligne et forsøg på at lette med raceren, da han skred ud af næstsidste sving med maksimumsfart i femte gear...
Spot et crash: Niels prøver at lette i Mesterbilen.
15: Spot et crash: Niels prøver at lette i Mesterbilen.

Kampen om tredjepladsen blev vundet af Martin, mens Bjarke endte som firer og debutanten Christa blev femmer i et løb, hvor hun på et tidspunkt var helt med fremme - ikke så ringe af en debutant :-)
Lehel tog sig af sjettepladsen, mens Niels blev kørt tilbage til pitten på knallert og bilen hentet af en kranvogn.

Monza var denne gang meget blid ved motorerne mens den var hård ved karosserierne, dér kunne nogle af os godt have haft en mere heldig hånd, mens vi alle så ud til at have nok benzin. Jeg synes det er interessant at det virker som om hårde dæk er et rigtigt godt valg til denne bane, med Sørens sejr i dag og Jonas tilbage i 2009. Det bliver interessant at spille på den næste gang - måske skulle man prøve at starte med hårde dæk...


Timer 3.5
Navn Placering Dæktype Dæk Bremser Benzin Karosseri Motor Suspension Pitpoints Pitnummer
Søren Mors 1 D�ktype 9 1 3 3 3 2 1 3
Lars 2 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 4
Martin 3 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 5
Bjarke 4 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 7
Christa 5 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 6
Lehel 6 D�ktype 9 1 3 2 3 2 2 2
Niels Udg. 3. omg. dæk D�ktype 11 1 3 2 3 2 0 1
1 er forreste pit (tættest på første sving), 10 er bageste.