Home Stilling Baner Biler Kørere Statistik Omgangstider Galleri Regler Links Formularer Send email Dansk / English

Bahrain, 7. september 2009


track

Kørere

Bjarke, Niels, Martin, Simon, Lars og Lehel var mødt frem til start.

Kvalifikation kvalvejr

Bjarke lagde ud i kvalifikationen med at køre en god omgang uden fejl med ret få ture. Niels forsøgte at opveje Bjarkes få træk ved at være hurtigere, men måtte erkende at han var 7 sekunder for langsom til at tage pole. Martin lagde fint ud, men måtte indkassere strafpoints, så hans pole chancer forsvandt, og han håbede nu på at undgå sidstepladsen. Simon havde en fin runde, men han brugte 5 hele minutter, så han endte bagved Bjarke og Niels, men dog foran Martin. Lars kørte en lidt hurtigere omgang end Simon og med en tur mindre, men han fik også et par strafpoints, heldigvis blev han reddet af sin tid og kilede sig ind lige foran Simon. Lehel vendte tilbage efter et par måneders pause, brugte mange ture og fik en del strafpoints, hvad der betød at han måtte starte fra bageste position.
Navn Ture Udskridninger Fejl Tid Total
Bjarke 19 0 0 3:26:97 22
Niels 21 0 0 2:06:72 23
Lars 19 2 0 4:35:97 25
Simon 20 0 0 5:05:59 25
Martin 20 4 0 3:23:40 27
Lehel 21 4 0 3:56:36 28

Løbet l�bsvejr

Da starten gik, kunne man observere at dækstrategien bogstaveligt talt delte feltet midt over. De tre forreste startede på hårde dæk, mens den anden haldvel startede på bløde dæk. Bjarke lagde fint ud med at nå første sving en tur før alle andre, men da Bahrain er en noget omskiftelig bane, var det Martin der kunne køre sin Leopard til pitstop først og skifte til hårde dæk.
Han blev fulgt af Niels, der ligesom Martin havde lavet et langt pitstop for at fylde ny benzon og hårde dæk på bilen. Simon og Lehel fulgte lige efter, og mens Jordanteamet gav Simon hårde dæk på i et hurtigt pitstop, tog Lehels McLaren-folk det roligt og satte nye bløde dæk på i et langsomt.
Lars kørte sin Toyota ind til pit for at forny sine hårde dæk, og feltets sidste mand var Bjarke, der lige så stille havde fået styr på sin Williams.


På anden omgang holdt Martin fast i sin føring længe, lige til hans motor satte ud i næstsidste sving og hans Leopard gik i spin. Dernæst overtog Niels føringen ferm til sidste sving, og der satsede han hele butikken: han var kommet perfekt ind i sjette gear og for at spare på benzinen (og gearkassen) valgte han at kun at geare ét gear ned til det sidste stop. Satset kunnet have kostet en afkørsel og kunne have givet en sikker førsteplads, men istedet endte det med at mesterbilen gik i spin lige foran pitindgangen, da dækkene endeligt gav op. Så tæt på og dog så langt fra... Som følge af alt dette, kom Niels i pit samtidigt med Simon og Lehel, der begge blev blokeret gevaldigt af den lille cigarraket i pitlane.
Simon forsøgte med endnu et kort pitstop, og da det lykkedes, kunne han tage føringen. Lehels korte stop til hårde dæk lykkedes ikke og Niels kunne ikke ramme svinget ordentligt, så favoritrollen gik til Simon.
Ved at køre solidt havde Lars fået overhalet Martin på langsiden inden sidste vsing, og det så fornuftigt ud for Toyotaen på fjerdepladsen.
Bjarke og Martin gik begge samtidigt i pit og begge deres korte stop mislykekdes. Martin skiftede til bløde dæk, mens Bjarke fortsatte på sine hårde.


Simon holdt sin føring på tredje omgang lige indtil sving 5 inden baglangsiden, hvor han mistede sit sidste ophæng og motrpoint på samme tid, og der var dømt alvorligt spin for den gule Jordan. Det betød at føringen overgik til Lehel, der sikkert og med fortsat solid kørsel kunne køre sin første sejr nogensinde hjem - tillykke, godt kørt!
Andenpladsen endte med at blive en hård dyst mellem alle de tilbageværende, pånær Martin, der igen var gået i spin med Leoparden pga. motorproblemer. Imidlertidig skulle sidste sving vise sig at være Nemesis for hårde sats, og både Simon og Bjarke måtte parkere deres racere efter at have fejlet sats i netop sidste sving for at nå andenpladsen. Det endte derfor med at blive en kamp mellem Lars og Niels, der kom bagfra. Lars, belært af andres erfaringer, valgte ikke at satse og gearede Toyotaen hårdt ned, og det udnyttede Niels til et splitsekund senere at komme hurtigere ud af sidste sving. På trods af fordelen af at starte en tur før på langsiden, kunne Lars ikke nå i mål, før hans Toyta blev udaccellereret af Niels' mesterbil. Andenpladsen gik til Niels, mens tredjeplasden gik til Lars.
Fjerdepladsen gik til Martin, der satte sin bil på autopilot og kom sikkert i mål.

Bahrain er en rigtig hård bane for benzin/gear, idet man ofte kommer hurtigt og misser et kort sving. Flere havde brugt 3 benzinpoints allerede efter første omgang, og det virkede som om det ville have været en fordel at lave en tankbil denne gang. Der var stor omskiftelighed i positioner og mange overhalinger, det skyldtes primært banens forløb. Det var dog stadig sjovt at spille på en bane, som er så markant anderledes fra næsten alle andre formula de-baner (den ligner lidt Sebring, der også er hård), og jeg spiller gerne på den igen.


Timer 4
Navn Placering Dæktype Dæk Bremser Benzin Karosseri Motor Suspension Pitpoints
Lehel 1 D�ktype 7 2 5 2 2 2 2
Niels 2 D�ktype 9 2 4 2 2 2 1
Lars 3 D�ktype 8 2 5 2 2 2 1
Martin 4 D�ktype 9 2 4 2 2 2 1
Bjarke Udg. 3. omg. dæk D�ktype 9 1 4 2 3 2 1
Simon Udg. 3. omg. dæk D�ktype 11 2 4 2 1 1 1