Home Stilling Baner Biler Kørere Statistik Omgangstider Galleri Regler Links Formularer Send email Dansk / English

Hockenheim, 24. marts 2010


track

Kørere

Bjarke, Simon, Niels, Hans Peter, Michael, Lars, Bent og Jens

Kvalifikation kvalvejr

Som vanligt når der køres kvalifikation på Hockenheim styrtede regnen ned (tak Bjarke). Det medførte en del strafpoints til folk, der glemte at køre +1 i sving, og en enkelt til en kører, der tog en +1 for meget.
Bjarke kørte en solid tid, mens Simon efterfølgende røg ind i administrativ dobbeltstraf og hvad der lignede en sikker sidste startposition.
Niels lavede også dobbetfejl, og da Hans Peter på den efterfølgende kval også lavede fejl (dog kun enkeltfejl), lignede det en pole til Bjarke.
Michael klarede sig hæderligt med sit forsøg, dog måtte han tåle at havne bag Simon, mens Lars sæsondebuterede i sin Toyota med en fin tid, der i perspektiv ikke var så langt fra Bjarkes.
Jens kørte som Lars uden at få administrativ straf, så han lagde til på en tredjeplads, indtil det var Bents tur. Bent har ikke kørt så meget, men han kørte aligevel en hurtigere omgang end alle andre og forviste dermed Bjarke fra pole til anden startposition, en position, jeg anser som den dårligste anden position på de baner, jeg kan huske.
Navn Ture Udskridninger Fejl Tid Total
Bent 17 0 0 3:47:00 20
Bjarke 19 1 0 2:46:29 22
Lars 18 4 0 3:30:57 25
Jens 20 5 0 5:13:66 30
Hans Peter 18 17 0 4:27:43 39
Niels 18 22 0 1:44:37 41
Simon 20 25 0 5:37:35 50
Michael Ustrup 21 26 0 5:16:16 52

Løbet l�bsvejr

Det regnede stadig til starten, men da der var mulighed for tørvejr undervejs, var alle lidt spændte på bilopsætningerne.
Lad det være sagt med det samme: første omgang blev en hård omgang for alle. Der var tæt kørsel, og med 8 biler i regnvejr giver det mange karosseriskader. Utroligt nok skulle vi helt hen til femte sving (Agip Kurve), før det gik galt for nogen, og så var det endda på dæk. Hans Peter pressede sin bil så meget, at hans dæk gav op og hans Tyrell gik i spin mens han førte. Det viste sig at være startskuddet til flere.
Niels havde godt nok fyldt lidt ekstra karosseri på bilen, men det hjalp lige lidt da det gav op stort set samme sted som Hans Peter og stort set samtidigt. Hans Peter havde nu en chance for i det mindste at holde sig foran Niels, men han var så ivrig efter at starte at han stallede Tyrellen, og så kunne han se Niels køre forbi i raketten.
Bedst som Hans Peter var nået til sidste sving blev han så påkørt af Lars med tab af det sidste karosseripoint tilfølge, og begge biler gik i spin.
Alle disse ting førte til at Bjarke og Jens kom først ind og ud af pitten, begge med lange stop.
Bent fulgte lidt efter med et mislykket kort pitstop, samtidig med Simon i Jordan og Niels i raketten.
Michael stod pludseligt for det dilemma at der ville komme et vejrcheck efter hans pitstop, men han besluttede sig for at tage chancen og gå ind og få sat nye regndæk på aligevel.
Hans Peter valgte at bremse og afvente vejret, og dermed spærrede han også for Lars i Toyotaen på vejen ind. Det var han nok lidt glad for, da det viste sig at regnen holdt op, og så kunne de to skifte til hårde og bløde dæk, Lars endda på et vellykket kort pitstop til de bløde. Man kunne dog godt mene at hans mekanikere havde fået tid nok til at forberede sig...
På vejen ud sagde Lars tak for sidst ved at spærre for Hans Peter, sådan kan det gå ;-)


Anden omgang blev noget mindre hård for karosseriet på bilerne end første omgang, men her viste et andet problem sig: efter alle de sammenstød lå der ikke mindre end 14 farefelter på banen, og det var problematisk især for de biler, der kun havde to ophængspoint til de sidste to omgange. På grund af de manglende sammenstød og det forbedrede vejr blev farten sat op, og det betød flere motor- og vejrcheck. Da de forreste nåede den afsluttende svingkombination ændrede vejret sig til permanent regn efter et tredobbelt(!) vejrcheck...
Bjarke formåede at få mesterbilen relativt hurtigt gennem banen uden at gå i spin, men måtte aligevel acceptere at se Niels indhente ham undervejs, således at de to kunne gå i pit samtidigt.
Bent havde fin fart i Zebraen, og han gik i pit lige efter sammen med Jens i Jaguar, der havde holdt sig oppe.
Simon kom lidt efter i sin Jordan, han havde endnu ikke rigtigt fundet farten på Hockenheim.
Michael fulgte igen lidt efter i Bentley, mens Lars og Hans Peter kom ind som de sidste - det er ikke sjovt at blive fanget med tørvejrsdæk i regnvejr på Hockenheim...


På tredje omgang satte Niels Bjarke ved indgangen til tredje sving (Bremskurve 2 + Ostkurve), og derfra så det ud til at Bjarke skulle miste sit monopol på Hockenheim.
I det første af det sidste tre sving (Agip Kurve) indhentede Bjarkes Williams dog Niels og han havde fået følgeskab af Bent i Zebraen. De sidste tre sving var nu meget nervepirrende, idet Bjarke og Bent ikke havde karosseri mens Niels ikke havde dæk tilbage
De tre kørte side om side i alle resterende sving, og det var marginaler, der gjorde at Bjarke kunne køre først ud af sidste sving (Opel Kurve) i sin Mesterwilliams til sin anden sæsonsejr og den tredje ud ad tre mulige på Hockenheim. I samme tur drønede først Niels i raketten, dernæst Bent i Zebraen over stregen. En meget tæt afslutning.
Jens havde passet lidt på sin jaguar på sidste omgang, og han kørte ind på en fjerdeplads uden at være truet bagfra.
Simon fandt aldrig farten på banen, og han kørte ind som femmer i den gule Jordan.
Michael fuldførte noget tid efter og fik dermed sine første points på kontoen - tillykke :-)
Syvendepladsen blev afgjort efter et hedt opgør mellem Tyrell og Toyota. Der blev gået til den, men i stdste sving måtte Hans Peter sande at hans ophæng ikke kunne holde til mere, og så gik Lars forbi i Toyotaen.

Hockenheim er i tørvejr en forhodsvis interessant bane at spille på, idet der er muligheder for både bløde og hårde dæk, mens den i regnvjer giver chancer til dem, der tager dem. I variabelt vejr kan man tage store chancer med dækvalg, og vinde og tabe stort. Lars og Hans Peter tabte denne gang på grund af vejrskift, det kunne ilge så godt have været os andre. Afslutningen var den tætteste, jeg nogensinde har set, med te biler side om side over målstregen, og for det alene vil jeg gerne spille banen en anden gang.
Man må så acceptere at Bjarke har en urimelig høj chance for at vinde, hvis han er med - Hockenheim er simpelthen hans hjemmebane.


Timer 4
Navn Placering Dæktype Dæk Bremser Benzin Karosseri Motor Suspension Pitpoints Pitnummer
Bjarke 1 D�ktype 9 1 4 2 2 2 2 2
Niels 2 D�ktype 7 2 4 3 2 3 1 4
Bent 3 D�ktype 7 3 3 2 2 2 1 1
Jens 4 D�ktype 7 2 4 3 2 2 2 6
Simon 5 D�ktype 9 2 3 2 2 2 2 9
Michael Ustrup 6 D�ktype 7 2 4 2 2 3 2 8
Lars 7 D�ktype 9 2 3 2 2 2 2 3
Hans Peter 8 D�ktype 9 2 3 2 2 2 2 10
1 er forreste pit (tættest på første sving), 10 er bageste.