Home Stilling Baner Biler Kørere Statistik Omgangstider Galleri Regler Links Formularer Send email Dansk / English

Monza, 1. juni 2009


track

Kørere

Niels(Århus), Tommy(Kbh), Jonas(Kbh), Louise(Århus), Simon(Århus) og Mikkel(Århus)

Kvalifikation kvalvejr

I tørt vejr viste Niels vejen med en hurtig tid små 13 sekunder væk fra lynhurtig til en total på 15 points.
Tommy stillede selvsikkert op til næste runde og kørte da også hurtigt, desværre mistede han en anelse kontrol i et sving og tabte dermed dyrebare ture. Tommy endte med 18 points.
Jonas valgte i modsætning til Tommy at køre lidt mere sikkert, desværre var det ikke sikkert nok og også han mistede dyrebare points i et sving - måske sad turen fra Kbh stadig i kroppen? Jonas endte på 21 points og en foreløbig tredieplads.
Louise var mødt frem i dagens turneringsanledning og hun viste at hun absolut ikke har glemt at køre stærkt. Det gik dog en anelse for stærkt og hun måtte indkassere en administrativ straf til et resultat af 25 points.
Simon kører normalt i Jordan ganske som Louise, og måske var det derfor at også han fik en straf af løbskommisærerne. Simon endte med 32 points og en sidsteplads i gridden.
Sidste mand i kvalifikationen var Mikkel, der viste at han også er i den hurtige klasse - 15 points blev det til, og så var det kun ca 37 sekunder der skilte ham fra pole, som istedet gik til Niels.
Navn Ture Udskridninger Fejl Tid Total
Niels 14 0 0 1:12:99 15
Mikkel 14 0 0 1:49:59 15
Tommy 15 2 0 1:47:10 18
Jonas 16 2 0 3:11:89 21
Louise 13 0 10 2:26:09 25
Simon 17 2 10 3:06:25 32

Løbet l�bsvejr

På første omgang viste Niels hvordan man ikke skal behandle en skrøbelig racer, han fik et par grimme riddser, og pludselig holdt bilen og pegede i den forkerte retning allerede i første sving, mens *alle* konkurrenter kørte forbi - de var flinke til at vinke...
Istedet trak Jonas fra i Ferrarien, mens Simon var den enste, der kunne holde en anelse trit med ham. Dette blev hjulpet noget på vej af regnen, der brød frem halvvejs på første omgang og besværliggjorde alle hasarderede manøvrer (nogle mente at køre i et sving i regnvejr med bløde burde tælle som en hasarderet manøvre, i så fald kørte alle farligt). Ferraripitten var hurtig og Jonas kunne køre ud til anden omgang med et lille forspring på regnvejrsdæk.
Simon holdt sin Jordan i halen af Jonas, og Jordanmekanikerne var blevet inspireret af Ferrari, for skiftet til regndæk gik også stærkt og holdt Simon tæt på Jonas.
Længere nede bagi kom Tommys Minardi i pit med yderst slidte dæk, men da vejret lige havde skiftet til tørvejr, var humørte højt med et vellykket kort skift til nye bløde dæk. Mikkels Williams var også i pit og kunne måske have lagt til afstand til Minardien hvis hans korte skift til hårde dæk var lykkedes. Det ville nok også have hjulpet hvis ikke Simons Jordan havde spærret Williams-racerens pitindgang...
Louise havd valgt at låne Pink Ladies-bilen for at undgå forvirring med den anden Jordan-racer og det bragte ikke held, hun var lige langt nede som Niels og begges korte pitstop mislykkedes.


På trods af regnvejrsdæk i tørvejr øgede Jonas forspinget kraftigt på anden omgang i en grad, så flere begyndte at tale om aldersbegrænsinger til næste år (Jonas var den yngste i feltet). Det korte pitstop ti len ny omgang bløde dæk gik meget sigende perfekt endnu en gang.
En medvirkende årsag til Jonas' store spring ned til andenpladsen var Simons motorproblem i første sving, der gav et spin og lidt trafik for de bagfrakommende at overhale. Det betød at både Tommy, Mikkel og Louise lå tæt og kæmpede om andenpladsen. Tommy valgte at pitte, Mikkel kørte udenom, mens Louise også havde behov for at udksifte sine bløde dæk og reparere bilen lidt. Louise spring frem var blevet grundlagt på vej ind i andet sving, da hendes Pink Ladies-dyt udførte en perfekt dobbelt slipstrømsmanøvre ind i svinget og op til de forreste forfølgere.
Som agterlanterner var de to spinartister Niels og Simon forbavsende tæt på de andre. Simon pittede, mens Niels valgte at køre forbi pitten for at udnytte bilens fart og de hårde dæk, der var blevet moteret ved forrige pitstop.


På tredje omgang fortsatte Ferrarien med at lægge afstand til de andre så vodlsomt, at Jonas måske ville kunne have taget en omgang på nogen, hvis løbet havde været over 4 omgange. Han kørte Ferrarien over stregen til sikker sejr mens resten ikke engang var i nærheden af sidste sving - godt kørt!
I forfølgergruppen faldt Tommy fra med et spin i andet sving, da Louise gav ham et koket skub med Den Lyserøde. Louise glæde holdt dog ikke hele omgangen ud, da hun fik et tilsvarende skub af Niels' cigarkassebil, og så gik både hun og Niels i spin... Det efterlod Mikkel i fri position til at tage andenpladsen, hvad han gjorde uden problemer.
Simon havde manøvreret sin Jordan udenom diverse akrobatikmanøvrer, og han tog en sikker tredjeplads.
Louise var hurtigst til at få fart i bilen, så hun kørte i mål foran Niels, der til gengæld kunne glæde sig over ikke at blive sidst.
Æren af sidstepladsen i dagens første løb gik til Tommy, der ikke rigtigt fik bilen i gang efter at have spundet rundt i andet sving.

Monza bliver nok aldrig min yndlingsbane, det er den lige en tand for kort til. Det virker som om det kan være svært at hente den forreste, men når den forreste kører som Jonas gjorde, er det ligegyldigt hvordan banen er. Jeg har aldrig nogensinde set nogen vinde så stort, som Jonas gjorde denne dag. Løbets morale må være: man kan ikke køre fra en Ferrari på Monza, man kan ikke engang holde trit...


Timer 3
Navn Placering Dæktype Dæk Bremser Benzin Karosseri Motor Suspension Pitpoints
Jonas 1 D�ktype 9 3 3 2 3 2 0
Mikkel 2 D�ktype 8 2 3 2 3 2 2
Simon 3 D�ktype 9 2 2 3 2 3 1
Louise 4 D�ktype 8 2 3 2 3 2 2
Niels 5 D�ktype 11 1 3 2 3 2 0
Tommy 6 D�ktype 9 3 3 2 3 2 0